Asertivita není agresivita

Asertivní jednání patří mezi důležité schopnosti člověka. Asertivita je způsob komunikace a chování, je to způsob jak prosadit svůj názor, zájem, určité stanovisko. Pozor, nepleťte si asertivitu s agresivitou.

Asertivní chování je sice o sebe prosazení, ale z jednání odcházejí partneři jako rovnocenní.  Nikdo není vítěz ani poražený.

Asertivní jednání vzniklo z potřeby, bránit se rozmáhající se manipulaci.Dříve se řešily konflikty útěkem nebo agresí. Vždy byl vítěz a poražený. Konflikt se vyřešil, ale pouze krátkodobě, protože poražený vymýšlel odvetu. Připravoval protiútok.

Asertivita znamená, že si uvědomujete svoji hodnotu, cenu a nezávislost na okolí.

Asertivní jednání se projevuje zdravým sebevědomím, pozitivním přístupem k okolí, větší otevřeností a vyrovnaností.

Co je asertivní jednání-komunikace:

  • Klidné jednání, bez afektu a emocí. Působíte pohodovým dojmem verbálně i nonverbálně. . Vaše řeč těla je v souladu s tím co a jak říkáte.
  • Mluvíte jasně a srozumitelně, v krátkých větách.
  • Udržujete oční kontakt s partnerem při jednání.
  • Požadavky jsou oprávněné, druhá strana je může přijmout.
  • Pod tíhou argumentů dokážete změnit názor a přijmout kompromis, jestliže není v sázce Vaše sebehodnocení.
  • Poznáte snahu o manipulaci, jste schopni obrany. Ubráníte si Vaši svobodu, ale respektujete svobodu druhého.
  • Není Vám za těžko, požádat o laskavost. Poskytnutí laskavosti jinému Vám nedělá žádné problémy. Umíte přijmout laskavost jiného.

S asertivitou se nenarodíte, ale dá naučit. Asertivitu využijete nejen v pracovním, ale i osobním životě. Vyzkoušejte asertivní jednání, překvapí Vás, jak se budete rychle zdokonalovat. Základem asertivního jednání je osm asertivních technik.

Nejznámější jsou techniky:
Pokažené gramofonové desky a otevřených dveří.  Tyto dvě techniky využijete nejčastěji v běžném životě. Již z názvu těchto technik můžete odhadnout jejich princip.

  • Technika pokažené gramofonové desky, je založena na opakování toho, co se snažíte posadit. V klidu a vytrvale opakujete to, co chcete prosadit. Bez pocitu zlosti a bez použití argumentů. Tímto přístupem trváte na svém a můžete ignorovat pokusy o manipulaci Vaší osoby.
  • Technika otevřených dveří je odlišná už v samotném přístupu. Při této technice akceptujete kritiku, kterou máte být manipulování. Místo negativní reakce na kritiku, přiznáte kritizujícímu, že může mít pravdu nebo, že má částečně pravdu. Touto skutečností kritika odzbrojíte. Čekal velký odpor a místo toho vy uznáváte, že na tom, co říká, může být i kus pravdy.

Při práci obchodního zástupce, používám na uklidnění situace, „kouzelnou větu“. Pomocí této věty se druhá strana uklidní a začne myslet reálně bez afektů a velkých emocí.

Ta kouzelná věta zní: “ Naprosto Vás chápu, stát se to mně, reagovala bych stejně.“ Druhá strana najednou zjistí, že nemá koho kritizovat, s kým se hádat. Začne jednat v klidu, vysvětlovat, někdy se i za své chování omluví. Nyní je komunikace ve vašich rukách.

Zjednodušte si práci obchodního zástupce, využijte manuál pro obchoďáky. Dozvíte se 16 tipů, díky kterým získáte víc zákazníků a víc vyděláte.

Inspiroval vás článek? Sdílejte ho s vašimi přáteli a budu ráda i za váš názor a komentář.

Ivana Sáčková
Skvěle se vyznám v práci obchodního zástupce. Věnuji se ji přes 25 let. S radostí pomáhám obchodním zástupcům a podnikatelům zvyšovat úspěšnost a efektivitu prodeje. Díky tomu za stejný čas více prodají a žijí své sny.
Jsem autorkou jedinečného e-booku Manuál úspěšného obchodního zástupce , ve kterém předávám ověřené prodejní principy a úspěšnou obchodní strategii. díky které můžete i vy nělikanásobně rozšířit maloobchodní síť zákazníků. dovézt rekordní tržbu v historii firmy a žít své sny.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů