head>
Co vás napadne, když se řekne advent? Jak to vypadá v obchodech? Co prožívají obchodníci a obchodní zástupci? Většinou si představíte klid a pohodu, adventní věnec, kde postupně zapalujete každý týden jednu svíčku. Nakupujete dárky, doma voní čerstvě upečené cukroví.
Jaká je skutečnost?
Období adventu, je pro majitele obchodů a obchodníky plné nervozity a očekávání, jaký bude zájem o jejich zboží. Jak dopadne jejich celoroční snažení? Bude vánoční prodej úspěšný? Velkoobchody a maloobchodní prodejny se spotřebním zbožím zažívají každoročně napětí, zda zboží, které mají ve skladech, prodají. Zda byl jejich výběr a odhad správný.
Práce obchodního zástupce je v předvánočním shonu náročnější na Váš čas i psychiku. Buďte k Vašim zákazníkům ohleduplní a vstřícní, pohlídejte včasné dodání objednaného zboží. V tomto období vzniká více chyb než obvykle.
Upozorněte zákazníky, že se pravděpodobně prodlouží doba dodávky o jeden den. Jestliže byli zvyklí mít objednané zboží, hned druhý den po objednání.
Vše řešte v klidu a bez emocí, jestliže k nějaké nepředvídané situaci dojde. Omluvte se, i když za chybu osobně nemůžete, Vaši zákazníci omluvu přijmou s pochopením. Vaše vztahy se při vstřícném jednání ještě utuží.
Při objednávání zboží u Vašich zákazníků, nespoléhejte na to, že znají celý sortiment, který nabízíte. Napovídejte zákazníkům zboží, které by jim mohlo chybět. Postupně projděte celou Vaši nabídku, tímto způsobem zvýšíte Váš prodej na maximum.
Většinou se vyplatí po uzavření obchodu hned neodcházet. Prohoďte ještě pár slov se zákazníkem, mnohdy si ještě vzpomene na další zboží, které si pro jistotu raději doplní, než aby mu chybělo.
Vysvětlete Vašim zákazníkům, jak bude firma fungovat na konci roku. Do kdy si budou moci objednat zboží, aby dorazilo tak jak potřebují.
Upřesněte zahájení provozu v novém roce, případně jestli budou nějaké změny cen, systému objednávek, dodání zboží, atd.
Maloobchodní prodej spotřebního zboží, je někdy opovrhovaným, protože se Vaše denní tržby pohybují podle sortimentu v desítkách tisíc. Např. u investičních celků se pohybujete v milionech a vyšších částkách, ale jeden obchod realizujete několik měsíců. V maloobchodě prodeje realizujete několikrát denně, můžete lépe trénovat Vaše prodejní dovednosti.
Kouzlo maloobchodu je ve Vás a Vašich zákaznících. Máte-li s nimi výborné vztahy, zvládnete mnohé situace řešit telefonem. Např. jste nemocní, máte dovolenou nebo v předvánočním období, kdy na Vás nemají čas, si zákazníci zboží objednají online nebo Vám zatelefonují a Vy tam nemusíte být osobně.
Pravidelně svým zákazníkům připomínejte, že když budou cokoliv potřebovat, mohou Vám kdykoliv zavolat, vyplatí se Vám to.
Přeji Vám pohodový advent.