head>
Přemýšlíte o práci obchodního zástupce? Chcete se stát obchodním zástupcem a nevíte, zda být OSVČ nebo zaměstnanec? Máte strach, že nevyděláte ani na benzin nebo naftu? Nikdy jste nepracovali sami na sebe? Nemáte zkušenosti s prací na ŽL ani s obchodní činností? Práce obchodního zástupce Vás přitahuje, myslíte si, že Vás bude bavit i když Vám chybí zkušenosti?
Zahoďte všechny strachy a obavy, začněte se učit.
Úplnému začátečníkovi doporučuji pročíst články o práci obchodního zástupce, na mém webu. Dozvíte se mnoho informací, které Vám přiblíží, jak co funguje. Dále máte k dispozici PDF knihu ke stažení zdarma: Nastartujte kariéru obchodního zástupce, snadno a chytře. Zde najdete základní postupy pro práci obchodního zástupce.
Nastoupíte-li, jako obchodní zástupce, v pozici zaměstnance, budete Vaše strachy a obavy lépe snášet. Většinou dostanete nějaký fixní základ + provizi z prodeje. Pravděpodobně i další pracovní pomůcky (mobil, auto, notebook). To záleží na jednotlivých firmách a jejich systému práce. V některých firmách používáte svoje pomůcky (auto, mobil, atd.) a od firmy dostanete nějakou paušální náhradu. Určitě dostanete smlouvu na zkušební dobu 3 měsíců.
Výhodou pro Vás, jako nováčka je, že dostanete výplatu, máte zaplacené odvody na zdravotní a sociální pojištění od zaměstnavatele. Máte personální servis, tím pádem se můžete soustředit na poznávání obchodních záležitostí.
Nastoupíte-li, jako obchodní zástupce, v pozici OSVČ, máte více záležitostí, které je nutné zvládnout. Vyřízení ŽL, přihlášení na zdravotní a sociální pojištění. Vedení daňové evidence si uděláte sami nebo si zaplatíte účetního. Firma po Vás bude chtít, abyste byli plátci daně, pro odečet DPH. Auto, telefon, benzin nebo naftu si hradíte většinou sami. Jako OSVČ žádný základ výplaty nečekejte.
Výhodou OSVČ je vyšší provize než u klasického zaměstnance. Někdy i od určité výše tržby zajímavý bonus na auto (leasing). Máte téměř neomezenou možnost výdělku. Máte větší volnost, větší úctu a respekt. Dovolenou si můžete vzít, kdy chcete, prostě to oznámíte a není nutné se prosit o povolení. Všechny tyto výhody získáte, když máte výsledky.
Než někam nastoupíte, vybírejte pečlivě. Možností pracovat jako obchodní zástupce jsou mraky., Pište si všechny důležité informace, v klidu si rozmyslete jaký sortiment nebo služby Vás baví. Nemusíte nastupovat okamžitě! Zjistěte si jaký je systém práce, systém odměn, požadavky. Zeptejte se na vše, co Vás zajímá a napadne. Obavy si nechte pro sebe, na pohovoru jednejte suverénně, beze strachu.
Domluvte se ve firmě, abyste mohli týden jezdit s jejich obchodním zástupcem. Vyžádejte si toho nejlepšího. Uvidíte co a jak. Obchodní zástupce Vám prozradí víc než vedení firmy. Jezdíte sice zadarmo, ve vlastním volnu, ale takovou školu jinde nedostanete.
Tato časová investice se Vám mnohonásobně vrátí.
Inspiroval vás článek? Sdílejte ho s vašimi přáteli a budu ráda i za váš názor a komentář.
Dobrý den,prosím ,můžete mi poradit jak vést daňovou evidenci u Obchodního zástupce jako OSVČ ? děkuji
Dobrý den Rosie, je potřeba evidovat příjmy a výdaje, následně platit sociální a zdravotní pojištění, pokud jste plátce DPH tak podávat přiznání k DPH + souhrnné a kontrolní hlášení, pokud se Vás to týká a 1 x ročně přiznání k dani. Můžete zvolit i paušální výdaje, v takovém případě evidujete pouze příjmy a výdaje uplatníte až v přiznání k dani z příjmů. Mám dojem, že si jako oz můžete uplatnit 60% na výdaje z ročního příjmu. Poptejte se u účetních, jaká varianta jepro vás nejlepší.
Doporučuji koupit si účetní prográmek, kde máte každý rok všechny aktualizace. Daně, přiznání a různé formuláře díky tomu, vyplníte snadněji a máte k ruce podporu. Účetních programů je spousta např. ucto2000, Pohoda,… Můžete si najít účetní, která dańovou evidenci zpracuje za vás. :-) Mějte se krásněa a přeji hodně úspěchů. Ivana
Dobrý den. Mohu si, jako OZ dát nějaké oblečení do nákladů? Děkuji..
Dobrý den, Lenko, co vím, tak u OSVČ se oblečení oficiálně nedá odpočítat. Podle dostupných informací, může právnická osoba (s.r.o., a.s., …)dát do nákladů oblečení pro své zaměstnance, pokud má viditelně logo firmy. Pokud je pro vás výhodnější paušál, tak můžete uplatnit náklady procenty z obratu a nemusíte řešit jednotlivé nákladové položky. Doporučuji, spočítat si reálné i procentuální náklady a zvolit výhodnější cestu. Konzultace s účetní je v tomto ohledu dobrá volba, protože neznám přesný výklad zákona o dani z příjmu. :) Mějte se krásně a hodně úspěchů. Ivana
Dobrý den,
jste si jista paušálním výdajem 60%? Nespadá tato živnost do 40% výdajů?
Pavel
Hezký den, Pavle, vždy spadal obchodní zástupce/obchodník spolupracující na ŽL (jako OSVČ) do výdajů s paušálem 60%. Co vím, postupně snižují maximální částku příjmů za rok. Tady je to pěkně rozepsané. Jestli máte ŽL a jste OSVČ mělo by to být stále 60%. viz článek. http://www.jakpodnikat.cz/pausalni-vydaje-procentem.php Určitě je dobré si ověřit vaši konkrétní situaci u fundované účetní nebo daňového poradce. :) Mějte se krásně.