head>
Říká se, že prázdniny jsou okurková sezóna. Je to mýtus nebo výmluva? Fakt, je ten, že některé firmy mají prodejní špičku, jiné „okurkovou sezónu“. Ať se nám to líbí nebo ne, obchod funguje ve vlnách. Ovlivňuje ho i roční období a sezónnost. Některé měsíce padají prodejní rekordy. Jindy jste rádi, že uděláte průměrnou tržbu.
Dost často jde o výmluvu obchodníků, kterým se zrovna v prodeji nedaří. Nebo se jim nechce domlouvat schůzky se zákazníky.
Je mnohdy jednodušší říct, zákazníci jsou na dovolené, nemá cenu jim ani volat. Nebo chystají se na dovolenou, mají jiné starosti, stejně mě pošlou do háje. Ruku na srdce, občas se takto zachová každý, aby si obhájil, že se mu zrovna nechtělo.
Prázdniny mají svá specifika, ale prodávat se dá. Chce to větší trpělivost a mít nějakou funkční strategii. Třeba zjistit, kdy mají dovolenou vaši zákazníci a podle toho naplánovat prodejní aktivity. Pokud začnete hrát hru, že vám nastala okurková sezóna, budete mít nízké prodeje. Vaše aktivita se sníží na minimum, jak se říká „spadne vám řemen“ a je vymalováno. Pocit, že se o prázdninách neprodává a nastává okurková sezóna, ovlivní nejen vaši psychiku a výsledky.
Při prodeji reklamy a inzerce do katalogů, byly nejlepší výsledky na začátku kampaně, kdy jsme vyzobávali ty největší a nejzajímavější firmy. Další 2 měsíce se držely tržby kolem průměru. Vzestup tržeb nastal na konci kampaně, pár dní před uzávěrkou katalogu, kdy se honil celkový plán.
U sáčků do vysavačů byla prodejní špička před vánocemi. Slabší měsíce byly v průběhu roku. Záleželo i na dané lokalitě a regionu. V průběhu prázdnin se velkých městech prodalo méně, protože se vylidnila. V létě tržbu zachraňovala menší města, díky okolním chalupářům, kteří na chatách a chalupách trávili letní měsíce. Výši prodeje na Jižní Moravě ovlivňovalo i vinobraní a práce na polích. Když jsou lidé celé dny na vinicích a polích nepotřebují sáčky do vysavačů. :-)
Co z toho plyne, okurková sezona, jako že se vůbec neprodává, je podle mého mýtus. Vymlouváme se na ni v období, kdy se nám nechce. Je lepší si přiznat, že jsme se vykašlali na získávání nových zákazníků i schůzky a zavedli si prázdninový režim. Výhoda je v tom, že se nestavíte do role oběti, která nemůže prodávat, protože jsou prázdniny. Přiznáte sami sobě, že jste si naordinovali odpočinek, který je také potřeba. Vždy se dá prodat, ale musíme chtít a vyvinout potřebné aktivity.
Například, v době, kdy jsem byla na pozici obchodního zástupce, měla většina firem v lednu inventury a nechtěla zboží na sklad. Koncem srpna a začátkem září zase začínalo vinobraní a sáčků do vysavače se prodávalo méně.
Díky tomu, jsem u zákazníků vyvolala pocit nedostatku a omezení. Většina zákazníků si objednala zboží do zásoby, aby nemuseli objednávat, když budu na dovolené. Bylo to pro ně pohodlnější. Zbytek si objednali, až jsem se vrátila. Výsledkem byla spokojenost všech zúčastněných. Zákazníci byli v klidu, že mají dostatek zboží. Já jsem si užila dovolenou a tržbu jsem měla stejnou, jako kdybych jezdila celý měsíc.
Výše zmíněné tipy používám i dnes při práci kouče a lektora. Kdy je začnete používat i vy?
Inspiroval vás článek? Můžete ho sdílet s vašimi přáteli. Budu ráda i za váš komentář